Saturday 15 January 2011

Santiago vs. Ze Germans




Het is zomer. Een warme zomeravond bergwind in mijn gezicht. Lachende mensen op straat, muziek overal. Ik ben duidelijk in het Latijns-Amerikaanse ritme terecht gekomen en het bevalt me erg goed. Santiago is een soort mengelmoes van een Zuid-Amerikaanse swingende stad en Chicago of New York. Grote vlagen van Chili overal, strakke lanen, mannen en vrouwen in pak. Maar ook prachtige oude koloniale gebouwen en knuffelende stelletjes in slippers op straat. Een stad rustig weggestopt achter de Andes, het leven is hier mooi.

Ik heb nu twee dagen doorgebracht in deze stad en gelogeerd in een knus hostel: Princesa Insolente. Toen ik deze naam uitspraak bij de vertraagde/verloren bagage desk van Air France keken ze mij grinnikend aan, terwijl mijn Spaans nog niet toereikend was om de grap te begrijpen. Het betekent: "de brutale of onbeschaamde prinses". Ik heb haar hier nog niet ontmoet, maar het het hostel is wel een warm bad. Leuke reizigers, mooie gesprekken en vanmiddag een fanatieke pot voetbal midden in het park in Santiago. Het was de Commonwealth (Tom, een engelsman en twee zuid-afrikanen) tegen Ze Germans! Ja, het was toch wat vreemd om samen met Franz en Udo ingedeeld te worden bij Ze Germans. Het ging gelijk op, maar ik wist een ding: Ze Germans always win! En dat deden ze met deze Nederlander die een lucky maakte bij 19-18.

Alles is dus goed. Of alles? Bijna alles. Ik ben dus verstrikt geraakt in het web van de bagagecarroussel. Mijn surfboard is gearriveerd. Maar mijn tas? Foetsie. B: "Is the bag in Paris" - AirFrance: "yes". B:"do u have confirmation than?" AirFrance:"No" B:"So, u have no idea where it is?" Air France:"Eh...no". Op zich allemaal geen ramp, maar toch wel balen zonder wetsuits en motorpak. Ik blijf duimen, en voor nu maar op mijn nieuwe lelijke bergschoenen lopen met mijn nieuwe kanariegele t-shirt.

Maar, het is nog steeds zomer hier. En de zomer ga ik vanaf morgen voortzetten in Pichilemu. De surfhoofdstad van Chili en een groene vlek van golven komt op de voorspellingswebsite van magicseaweed dichterbij. En het mooiste is: AirFrance is mijn surfboard niet kwijtgeraakt.

10 comments:

  1. Klinkt fijn allemaal, bijna allemaal dan. Is je brommer wel helemaal goed aangekomen? Tip van Tom: stop je wetsuit in t vervolg bij je surfplank in de tas... ;-)
    Zet hem op!

    Tom

    ReplyDelete
  2. Ha, te gek. Uiteindelijk is je surfboard toch ook alles wat je echt nodig hebt daar?

    Beso!

    ReplyDelete
  3. Benji!
    Mooie verhalen! Die tas komt vast nog wel, als je er een label aan hebt gehangen. Lekker genieten pik!
    Windsurf was hier mooi vandaag met voorjaarstemperaturen. Jij lekker in de verano daar! Enjoy!

    ReplyDelete
  4. Feiertag! klinkt goed, hier somber weer, veel regen en werken. Fuck de tas, ga voor de blote bast en bergschoenen stylo ;), Jorg

    ReplyDelete
  5. Dus de belangrijkstee zaken zijn over gekomen! (Geen rellen meegemaakt over de gasprijzen?)
    dikke x, zussie

    ReplyDelete
  6. Ha zuster! Rellen waren in Puerto Natales, helemaal in het Zuiden en ik zit veilig hier in het midden, niks aan de hand! X

    ReplyDelete
  7. If you can't beat Ze Germans, join them!! Lekker bezig. Ben benieuwd naar je eerste ritje (surfboard of motor).
    Adios guapo
    Tijmen

    ReplyDelete
  8. Ben ouwe surfer, klinkt allemaal heel erg goed. Ga je overigens nog naar het zuiden, beetje rellen enzo! Goed te horen dat alles zo goed met je gaat behalve die tas dan. Enjoy

    ReplyDelete
  9. Simoons, Does! Elke dag dikke surf en tas is terug dus de sfeer is goed hier!

    ReplyDelete